julen

Julaftonen hemma i jonsbo var hur mysig som helst. Vi åt grötfrukost, skrev julklappsrim, åkte långfärdsskridskor i tomteluvor, åt julmat med farmor och farfar och öppnade väldigt bra julklappar.

Juldagen firade jag med gänget hemma hos ogge och det var skitkul! ...tills vi skulle ut på krogen där det var smockfullt så efter nån timme ute i kön gav vi upp och åkte hem, ändå nöjda efter en kanonkväll.

Dagen efter jobbade jag och Sanna på restaurangen som var fullsmockad med fjällturister. Så helt slutkörda åkte vi hem till mig och sov läänge innan vi åkte och jobbade igen på söndagen, då det om möjligt var ännu mer folk. Fick öppna upp den annars avstängda övervåningen och lassa upp folk dit, höll humöret tack vare en alladinask och Sanna. På kvällen var det tänkt att jag skulle köra upp till resten av familjen i stockåa, men var tvungen att vända i Färila innan ögonlocken blev för tunga. Tog en månskenspromenad på isen med Albin och åkte upp på måndag morgon istället.

I stockåa har vi letat var det är mest snö med skotrarna (tyvärr inte mkt någonstans), spelat spel, kollat filmer, åkt längdskidor i bruksvallarna, tjenat på Jonas och Leon i Ramundberget, fikat i Funäsdalen, druckit irish coffee och chailatte, ätit massa gott julgodis och haft det lika skönt som vanligt.

dan före dopparedan

I helgen har jag jobbat, varit på pace, klätt granen och julpyntat här hemma. På söndagsmorgonen åkte jag till Linn för julbrunch med henne, Josse & mikan. Vi åt så mycket vi orkade och passade på att umgås när vi för en gångs skull kunde träffas alla fyra. På måndagskvällen var jag & linnsan bjudna på magasin Järvsö-fest på bergskrogen. Häftigt att mingla runt bland magasin & öl med Linns ansikte på, omslaget som jag & Emrik fotade i höstas. Igår bestod träningen av beep-test, teori, prisutdelning, julgröt och skinkmackor. Idag åkte jag, pappa och Stefan upp till Letsjön och åkte en mil på långfärdsskridkorna, himla fint! Sen lämnade jag julklappar på jobbet och åkte på pace innan en varm dusch och lite julstädning.

2 lugna dagar

Igår var min plan att göra ingenting, så då la jag mig i soffan med te och kakor och avverkade ett gäng avsnitt av grey's. Det enda vettiga jag fick gjort var att sätta upp en ljusslinga och laga köttfärssås till middag. Såna dagar behövs ju också ibland.
Idag åkte jag ner på köpingen och tog en cappuccino med Sanna på hennes lunch, sen uträttade jag lite ärenden och köpte sista julklappen. Nu ska jag göra risotto med rökt lax och limefärskost innan en sen fotbollsträning.

MESSLINGEN/STOCKÅA

I söndags fick jag sluta redan kl sju, så då kom pappa och Albin och hämtade upp mig och så styrde vi mot fjälls. Vi lämnade av pappa i stockåa och fortsatte till grevgårds nya stuga i Messlingen. På måndagen var det inte svårt att kliva upp när solen sken och deras nya skoter väntade utanför. Vi letade oss upp på det perfekta utkiksfjället där vi träffade på en dansk som pekade ut alla fjäll runtom oss. Sen käkade vi kôlbulle och utforskade fler leder. När det blev mörkt tog vi bilen till Funäsdalen och käkade pizza, kollade runt och hälsade på Anton och Pär i fjällnäs. När vi kom hem firade vi stug-invigningen med en flaska mousserande, irish coffee och annat gott. Tog flera nattpromenader för att skåda norrskenet och räkna stjärnfall. Dagen efter städade vi ur stugan och åkte till stockåa för att få köra boondockern och grilla hamburgare på fjället i solnedgången. En perfekt säsongspremiär!! Det enda som saknas nu är nån meter snö och lite lediga helger.

hösten

Och så slutligen en sammanfattning av hösten, bara för att få ha kvar alla minnen här på bloggen:

En dag klippte jag av mig halva håret och jämnade ut utväxten, mycket skönt och jag blev himla nöjd. Har även hunnit med att resa fotbollshallen på älvvallen, firat seriesegern med 2 middagar på järnvägs, lagfest och fika på kommunhuset, har pysslat på och gjort om hemma med mamma, haft Erica på besök 2 gånger och varit till henne en gång och shoppat såklart, fotat norrsken mitt i natten med Sanna, Albin och Jennifer, flugit över Bollnäs med pappa, varit i stockåa med mamma och pappa, åkt fyrhjuling och fotat med Albin, kollat bandy, firat både Josefine och Sanna, ätit middagar i växthuset, varit på kryssning med laget där tränarna sjöng kareoke, jobbat på Kakfén och restaurangen, haft 2 månader väldigt rolig, givande och lärorik praktik på svartpist, varit på LIF-gala i glittrig byxdress, sprungit i skogen, tränat på pace och i fotbollshallen, sett sista hunger games-filmen på bio med Linn & mikan, ätit lunch och haft after work på fina bergskrogen, följt med pappa till Stockholm för att shoppa på mall of Scandinavia, varit på julmarknad, haft julklappaleken med tjejerna innan Towe flyttade till fjällen, åkt skridskorpremiären på onsängarn, turats om att bjuda på mat med Linn, mikan & josse, gått massor av promenader och spelat biljard med Albin, åkt till Sanna efter flera jobbkvällar, julbakat och säkert massa mer. Snabbt har det gått, precis som sommaren.

BUDAPEST med mamma

I september åkte vi på en weekend till vackra Budapest för att komma bort från vardagen och fylla på med energi. Vi strosade runt på de fina gatorna, förvånades över att temperaturen låg på runt 30 grader varje dag, shoppade mycket fint, åkte på ett sjukt fint termalbad med 18 pooler som innehöll olika magiska mineraler, testade på fiskpedikyr, fikade och åt gott mest hela tiden, gick på marknad, åt på en 360 bar där man såg ut över hela staden och hade det himla himla skönt! Sååå välbehövligt med världens bästa mamma

sommar utan lov

Direkt efter studenten hittade vi på allt möjligt skoj hela tiden.
Picknick på köpmanberget, utflykt upp på Järvsöklack, spelkväll i hudik, midsommar i borr, jacuzzi hos grannen, skogsturer med bil och fyrhjuling i natten, 18-årsfest hos axel, longboardåkning, första doppet på gammelvallen, 50-årsfest i Uppsala, ytterst lite norehäng, garagefest hos mig & Albin, 2-dagars hudikkalas med världsbra människor, mycket mycket fotboll som ledde till serieseger, goda frukostar, luncher & middagar såklart, loppisar, svamp- & bärplockning, 18-årsfest i Ronjas trädgård, några dagar hos Erica i Sundsvall, PPP-kvällar i rosa mjukisbyxor, fotboll på friends med familjen, några dagar i Stockholm med Albin där vi rådde om ett radhus och shoppade. Förvånad att jag hann med allt detta ändå, när jag ändå jobbade alla dagar (65h) i veckan större delen av sommaren? Inte konstigt att den gick snabbt.