informatörer på högstadium

Onsdagen var en dålig dag och jag var inte alls på humör, men det räddades av en sista fotbollsträning utomhus för säsongen. Så sjukt tråkigt men ändå skönt att komma in i hallen efter de senaste mörka kalla kvällarna på borgen. Igår åkte jag och Linn iväg till färila och informerade om estetik & media-programmet för blivande ettor och sen kunde vi åka hem redan vid halv elva eftersom alla lektionerna var inställda. Då försökte jag mig på att göra nyttiga chokladbollar som varken blev nyttiga eller goda tillslut. Efter det tog jag en långpromenad runt om byarna, åt en kycklingtoast och sedan satt jag och skrev min svenskauppsats hela kvällen. Idag ska vi till stenhamre och informera och sedan ser jag fram emot en jävligt lugn helg (kommer inte hända men aa). 

  

kommentarer
Postat av: Stina

jag har lyckats få fram lite bättre chokladbollar som smakar nästintill som riktiga! till och med systerdottern gillar dem. det här är grunden, men ibland blandar jag i allt möjligt. jag ögonmåttar när jag gör dem, så här är ett ungefär.

1dl torkad frukt t.ex. russin (russin fungerar jättebra, mycket fruktsocker, men ger bra smak.)
1dl kokande vatten
3dl havregryn
1msk kakao
lite riktigt vaniljpulver
75g mörk choklad, minst 75%
ca 1-3dl vätska, vatten/kaffe
kokos

blötlägg russin med kokande vatten och låt stå i ca 10min. mixa havregryn lätt. mixa därefter russin och vattenblandningen och tillsätt kakao och vaniljpulver. smält chokladen och blanda i smeten. blanda smeten ordentligt och tillsätt vätska tills smeten får en bra konsistens så att de går att rulla. lite kaffe kan vara bra även om man inte gillar det jättemycket, det bidrar till mycket av smaken i de här. rulla sedan bollarna i kokos!

Svar: åh tack så väldigt mycket stina! har försökt med alla möjliga recept, men det slutar alltid med att jag slänger alltihop.. låter väldigt gott och jag ska absolut testa det, tack!!

2013-10-19 @ 09:34:35
URL: http://sstinapersson.blogg.se

☁:

Namn:
kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback