stockåa

i onsdagskväll åkte hela familjen upp till stugan i stockåa. på torsdagen tog jag, pappa och robert skotrarna och utforskade lite skogar, myrar och fjäll. sen lagade jag en paj och så fixade vi lite i gäststugan för på fredag morgon kom grannfamiljen/fyrmänningarna grevgårds upp och hälsade på. vi åkte direkt upp till en grubba på fjället där vi grillade korv och hamburgare, startade minilaviner och njöt av det soliga vädret. innan vi åkte hem åkte vi och kollade på mormors barndomshem henvålen mitt ute bland fjällen där de byggt en stor lyxig gård nu. när vi kom hem och hade ätit hoppade vi in i bastun och rullade i snön lite då och då. dagen därpå åkte vi upp till en annan grubba på särvfjället och byggde långa banor som vi åkte madrass nedför, grillade (råkade även flambera) kolbulle och byggde snöskulpturer. när vi skulle hem följde vi ett smalt skoterspår som gick bland trång björkskog, över bäckar och i väldigt djup snö. vi tappade räkningen hur många gånger varje skoter körde fast, robert trampade ner i en bäck och pappa tippade med skotern över mig, men annars var det himla kul och varm blev man av att springa och dra upp alla. TV:n krånglade hela helgen så när vi äntligen fått in alla kanaler och satte oss och åt på kvällen blev det strömavbrott i hela stockåa och nysätern. strömmen kom tillbaka strax efter åtta, men innan vi hittat kanalerna igen fick robert klättra upp på taket och peta på antennen och halva melodifestivalfinalen hade gått. men vi hann se vem som vann iaf, och enligt mig var det väl rätt. sen spelade vi ryktet går och somnade snabbt. på söndagen satt vi på gården och solade, sen åkte grevgårds hem så jag, anna och robert tog varsin skoter och lekte runt några timmar på fjälltoppar, i djupa dalar och på stora myrar. så underbart, älskar livet där uppe.


kommentarer

☁:

Namn:
kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback